Tom, Tom, the Piper’s Son, 1969-71, 115 min, färg och svarvitt, utan ljud
“Ghosts! Cine-recordings of the vivacious doings of persons long dead... I wanted to ‘bring to the surface’ that multi-rhythmic collision-contesting of dark and light two-dimensional force areas struggling edge to edge for identity of shape... to get into the amoebic grain pattern itself — a chemical dispersion pattern unique to each frame, each cold still... stirred to life by a successive 16-24 frame-per-second pattering on our retinas, the teeming energies elicited (the grains! the grains!) then collaborating, unknowingly and ironically, to form the always-poignant-because-always-past illusion. A movie about penetration to the sublime, to the infinite...” - Ken Jacobs
Ken Jacobs Tom, Tom, the Piper’s Son utgörs av en avfotografering av en Biograph one-reeler från 1905 (en filmatisering av en barnvisa om en pojke på flykt efter att han stulit en gris) förmodligen regisserad av D.W. Griffiths fotograf Gottfried Wilhelm “Billy” Bitzer, som i Jacobs film visas i dess helhet i både inledningen och mot slutet av filmen. I en gest som både kan förstås som poetisk och didaktisk, elaborerar Jacobs däremellan med olika visningshastigheter, formatförskjutningar, in-zoomningar på specifika detaljer, han fryser bilderna, introducerar flicker-effekter, synliggör och påminner oss om filmens materialitet och uppehåller sig vid att film de facto är en serie stillbilder.
“As he varies the rhythm the film becomes a series of carefully constructed riffs on particular characters or actions, or on pure shape; new meanings emerge from the little dramas between alternating shadows, or from background elements of the original.” - Fred Camper
Som Camper också beskrivit det är Tom, Tom, the Piper’s Son en film som uppvisar avfotograferingens möjligheter men också en film som kan fungera som ett verktyg för att lära oss att se; eller ge upphov till en intensifierad relation till vårt eget seende, både det generella, men särskilt vårt seende av film. Tom, Tom, the Piper’s Son är också en filmhistorisk utforskning av både uttryck och material. Jacobs beskriver filmen han bearbetat som “för-griffithsk” och bestående av “sju oändligt komplexa tablåer [cine-tapestries]”, och P. Adams Sitney kallar Jacobs verk för “an attempt to recover an innocence in the childhood of the medium itself”.